Ayana is een jonge Afrikaanse moeder van twee peuters die jaren geleden vanuit haar geboorteland heeft moeten vluchten. Ze heeft veel meegemaakt en is door alle omstandigheden getraumatiseerd. Ze woont al 9 jaar in Nederland, maar voelt zich nog niet thuis. Haar kinderen kunnen nu nog niet bij haar wonen. Toen ze in Nederland kwam, is ze van de ene tijdelijke woonruimte naar de andere gegaan.

Hulpvraag
Nu heeft ze eindelijk haar eigen huurhuis, maar weet ze niet hoe ze deze moet opknappen. Het lukt haar niet zelf om lampen op te hangen, te texen en gordijnen op te hangen. Daarnaast staan er bijna geen meubels in het huis. Ayana wil van haar huis een thuis maken, zodat ze daar kan wonen met haar kinderen. Haar begeleider en schare hulpverleners proberen haar te helpen, maar veel vertrouwen heeft ze niet in deze mensen in dit vreemde land. Er zijn materialen en vakmanschap nodig om haar huis netjes en veilig te maken, maar de financiële middelen daarvoor heeft ze niet. Dan komt Stichting ANDERS in beeld. Maar is die man van Stichting ANDERS dan wel te vertrouwen?

Vrijwilligers
Allereerst dient er een basis van vertrouwen te komen. De eerste stap is om te zorgen voor licht in het huis. We hangen wat lampen op die Ayana zelf heeft aangeschaft. Als het eerste peertje oplicht, begint het gezicht van Ayana ook een beetje te stralen. Met de overige lampen en gordijnrails heeft een vrijwilliger van VHE (maatje040.nl) haar geholpen. Vervolgens komt Ayana in contact met Janneke, een vrouw die de Afrikaanse cultuur goed kent; zelf is ze getrouwd met een man uit Afrika. Janneke woont bij haar in de buurt en wil haar wel leren kennen en helpen. Verrassend genoeg is er direct een klik en ontstaat er een goede band tussen deze twee vrouwen, Ayana bloeit verder op. Ze maken samen een overzichtelijk lijstje in het Nederlands van alle benodigde materialen.

Ondernemer
Er is verf nodig voor de plafonds en muren. Dit wordt door een vrijgevige ondernemer geschonken. Daarnaast schenkt een andere ondernemer acht rollen behang, lijm en een lijmkwast voor de woonkamer en twee slaapkamers. Aangezien Ayana fysiek in staat is om zelf te klussen, leert ze dit onder supervisie van Janneke. Zo leert ze de plafonds, muren, deuren en kozijnen te verven en ziet ze haar huis stap voor stap opknappen! Daarnaast leert ze ook behangen. Haar zelfvertrouwen en de vertrouwen die ze heeft in helpers van buitenaf groeit.

Janneke is een grote steun voor Ayana en geeft haar kennis, tijd, vertrouwen en liefde. Bovendien zorgt ze ervoor dat er orde in de chaos komt. Maar bovenop alles geeft ze Ayana iets wat ze misschien wel het meest nodig heeft: het gevoel dat ze gehoord wordt.

Pay  it forward
Ayana besluit op eigen initiatief op de verjaardag van Janneke om haar een bos bloemen, een kaart en een klein cadeau te geven, een spontane Pay it foward vanuit dankbaarheid en vanuit haar hart! In een paar weken zijn verschillende organisaties bij elkaar gekomen om deze vrouw te helpen en is er een mooie beweging van geven op gang gebracht!

(Ayana is niet de echte naam van de hulpvraagster)

Geschreven door Shaafi Nathoe