Luka van den Herik is vanaf 1 oktober 2023 het team komen versterken als Coördinator Hulpvragen bij ANDERS Eindhoven.

Wie is zij?

Luka is 25 jaar en woont in Strijp. Daar is ze ook geboren en getogen. Ze heeft vijf jaar Onderwijswetenschappen gestudeerd in Utrecht. In maart heeft ze haar Master Educational Sciences afgerond en was ze letterlijk en figuurlijk klaar met haar studie.

Ze heeft tijdens en na haar studie als e-learning consultant bij een commercieel bedrijf gewerkt, eerst als bijbaantje daarna fulltime. Het was haar taak om voor allerlei klanten e-learning programma’s te ontwikkelen over uiteenlopende onderwerpen. Dat betekent: veel meetings met experts, uitvragen, dieper op de materie ingaan, uitzoeken of het wel past bij de praktijk etc.

Het was heel veel online werken, ook het klantencontact. “In die tijd ben ik maar twee keer bij een bedrijf op bezoek geweest”, vertelt Luka. “ik miste het menselijke contact. Ik zat daar niet helemaal op mijn plek”.

Vacature bij ANDERS Eindhoven

“En toen, alsof het zo moest zijn kwam ik de vacature van coördinator bij ANDERS Eindhoven tegen. Hij leek op mijn lijf geschreven!

Verbinden, coördineren, zorgen dat dingen bij elkaar komen, dat is allemaal wat ik heel graag wil doen. Er zijn best veel mensen en bedrijven die iets voor een ander willen betekenen: En dát wil ik graag aanmoedigen en faciliteren. Weet je, voegt zij eraan toe, armoede is dicht bij huis he. Soms dichterbij dan je denkt.

Aan de ene kant staat dit werk veel dichter bij mezelf als het werk als consultant, aan de andere kant biedt het volop uitdagingen. Inspringen in een maatschappelijk dienstenveld is zo’n uitdaging. Ik ben ook benieuwd of ik problemen of situaties mee naar huis neem of dat ik het los kan laten. Met andere woorden: of ik mijn grenzen kan bewaken. Ik ga me op alle facetten van de job inwerken maar de komende maanden richt ik me op de matching tussen hulpvragen en lokale ondernemers. Wat me ook heel erg aantrekt is dat het zo pragmatisch is. We gaan het zien, ik vind het spannend maar heb er super veel zin in. En ik denk dat ik het wel kan!”

Sport en andere hobby’s

Luka is zeker sportief. Ze handbalt al vanaf haar negende bij EHV, de Eindhovense handbal Vereniging. Luka: “Het is voor mij een mooie combinatie van fanatisme en plezier. Ik hou van het fysieke en de snelheid.”

Verder is ze creatief. Ze is momenteel druk bezig met het inrichten van haar huis. Ze houdt van gezelligheid, van spelletjes doen, goede gesprekken, van reizen en nieuwe mensen ontmoeten.

Twee maanden verder…

“Ik krijg energie van huisbezoeken!”

We zijn zo’n twee maanden verder sinds Luka is begonnen bij ANDERS Eindhoven. Hoe is het met haar, wat heeft veel indruk gemaakt? Lang hoeft ze daar niet over na te denken.

“Wat mij het meest is bijgebleven van de afgelopen twee maanden is mijn eigen eerste huisbezoek. Het was bij een vrouw van mijn leeftijd, zwanger en geen steun van familie. Het contrast met mijn leven kon niet groter zijn.

Voordat ik begon met dit werk was ik benieuwd of ik dat wat ik zou aantreffen bij een huisbezoek mee naar huis zou nemen. Maar dat is niet zo. Dat komt denk ik omdat we een situatie van iemand kunnen omzetten in een concrete hulpvraag. Daarom krijg ik energie van huisbezoeken. We gaan op zoek naar ondernemers die een super waardevolle bijdrage kunnen leveren om een situatie van iemand te verbeteren. In een leeg casco huis moet er veel gebeuren bijvoorbeeld. Je kunt echt iets betekenen voor een ander.”