De hulpvraag ging deze keer over een alleenstaande vrouw met kind die in haar volledig vervuilde woning leefde. Ze kan er eigenlijk niet meer leven en/of slapen. Dit zou i.v.m. ongedierte ook niet goed zijn voor haar gezondheid en die van het kind. Alle spullen in de woning moeten weg.

De woning moest dus volledig ontruimd worden, alle spullen met onze klusbus naar het grootvuil en er moest grondig schoongemaakt worden. Het was zelfs nog onduidelijk of de vloer ook aangetast was en eruit gehaald moet worden. Ze had met haar begeleider geprobeerd om tot een oplossing te komen, maar dit leidde niet tot het gewenste resultaat.

Men dacht aan een ontruimingsbedrijf, maar deze vroeg  €2500 voor het ontruimen en schoonmaken. Ze had dit geld niet en heeft zelfs schulden en heeft/had een ernstige lachgasverslaving.

De financiële situatie was/is niet goed. Ze is zelfs uit een begeleidingstraject gestapt, waardoor ze op financieel gebied geen hulp meer krijgt en ze heeft zelfs op dit moment geen bankrekening. Bewindvoering is dus noodzaak, maar staat nog in de startblokken. Wij hebben als Stichting ANDERS hierin overigens bemiddeld en bieden hulp in de tussentijd.

We fungeerden voor deze hulpvraag op drie vlakken: als ontruimingsdienst, als schoonmaakdienst en als begeleidende instantie

Het ging om een ruimte met een hal, keuken, woonkamer en twee slaapkamers. De hulpvrager heeft tijdens onze werkzaamheden twee weken een andere slaapplek gekregen via ons netwerk. We hopen dit nog te kunnen verlengen, zodat we ook de woning opnieuw kunnen inrichten met spullen uit ons netwerk van kringloop- en weggeefwinkels.

De woning is nu – met hulp van 4 van onze vrijwilligers-  volledig ontruimd en schoongemaakt en klaar om ingericht te worden!

En hopelijk is de hulpvraagster nu ook klaar om haar leven weer goed en “opgewekt” op te pakken, want een schoon huis doet wonderen voor je geluksgevoel!