Er zijn buurten in Den Haag waar het sociaal maatschappelijke weefsel sterk aan het verbeteren is. Zo ook in Spoorwijk/Laak, oude volkswijken in Den Haag met ooit een grote achterstand, multicultureel en veel problemen. De laatste jaren is deze buurt echter opvallend leefbaarder geworden.

Sinds 2000 woont en werkt hier een klein team van christenen, dat zichzelf In de Praktijk noemt en dat zich met hart en ziel inzet voor de wijk. Vanuit hun werk is hier een groeiende gemeente ontstaan, vol met onkerkelijke buurtbewoners. Mensen in de bijstand, in de schuldsanering en afhankelijk van de voedselbank. Mensen die onze hulp hard nodig hebben.

Via de contacten van Stichting ANDERS Den Haag met pastor Martin Mande van In de Praktijk/Kerk in Spoorwijk/Laak kwamen we in het Vadercentrum ADAM aan het Jonckbloetplein 24 alwaar we zeer gastvrij werden ontvangen (zie ook: www.indepraktijkspoorwijk.nl).

Martin in actie

Vadercentrum ADAM in Den Haag biedt iedereen in achterstandssituaties tal van mogelijkheden om zich te ontwikkelen en hun maatschappelijke positie te versterken.

Elke week kent dit centrum dan ook zo’n 1000 bezoekers!

Bestuurslid Stichting ANDERS Den Haag Harry van der Valk in gesprek met pastor Martin Mande van Kerk in Spoorwijk/Laak

Al het werk in het Vadercentrum wordt uitgevoerd door vrijwilligers en ook pastor Martin is hier vrijwilliger. Het Vadercentrum is een plek waar mannen, vrouwen, ouderen en jongeren dagelijks terecht kunnen voor heel veel verschillende activiteiten. Een plaats om aan de slag te gaan en om je te ontspannen. Er liggen spelletjes, kranten en tijdschriften en regelmatig wordt er een tentoonstelling gehouden.

Er is een Repair Café  waar men spullen kan brengen die kapot zijn en worden hersteld door deskundigen en een werkplaats voor fietsreparatie en houtbewerking waarbij men gebruik kan maken van allerlei gereedschap. Er kan worden gezaagd, gelast (er is zelfs een cursus lassen met een echt HTM certificaat..!), en getimmerd. In de werkplaats worden verschillende cursussen gegeven.

Vadercentrum Adam

Het Vadercentrum heeft een cursuslokaal met computers met Wifi. In deze ruimte worden ook (bv. in samenwerking met ANDERS/La Mano Amiga ook Spaanse….) taallessen, EHBO- cursussen, voorlichtingen en heel veel andere cursussen en activiteiten georganiseerd.

Er is ook een kleermakerslokaal. In deze ruimte staan industrie-naaimachines en er worden kleermakerscursussen gegeven.

Stichting ANDERS Den Haag en haar hulpvragers kunnen een steuntje in de rug gebruiken. En daar staan het Vadercentrum, de Voedselbank en de Weggeefwinkel dan ook voor klaar middels onze samenwerking.

Ook zij zien hun Voedselbank en Weggeefwinkel niet als doel, maar veel meer als middel om mensen te kunnen bereiken. De Voedselbank-winkel draait sinds september en ook hulpvragers van ANDERS zijn hier welkom om te ervaren hoe het winkelconcept werkt.

Gelukkig heeft het Vadercentrum over het aantal vrijwilligers helemaal niet te klagen, maar tijdens onze gesprekken realiseerden wij ons sterk dat ook ANDERS geen dag meer zonder vrijwilligers zou kunnen bestaan. Dat bracht ons op het idee om onze bestanden aan vrijwilligers (nu reeds 170!) met elkaar te delen om op die wijze nog meer op maat hulpvragen op te kunnen lossen.

Onze contacten aangaande hulpvragen met het Vadercentrum lopen via Coördinator Bilal Sahin. De coördinatoren van ANDERS hebben dan ook regelmatig contact met duizendpoot Bilal.

Nadat het team zich had aangemeld voor de pitchdag van Appeltjes van Oranje ( Thema “Bruggenbouwers in de buurt”) werd uiteindelijk deze prijs gewonnen en uitgereikt door Koningin Maxima.

Hier ziet u Bilal ook met trotse wethouder Mariëlle Vavier bij de uitreiking van de Appeltjes van Oranje prijs voor het Vadercentrum.

De vrijwilligers!

Vrijwilligers die ook met onze organisaties en/of in de bediening willen helpen kunnen zich op onze site inschrijven!

Ook pastor Martin deelde mee in de vreugde van het winnen van de Appeltjes! Zoals u kunt zien kreeg hij ook als dank van zijn vriend Mohammed Ibn Amar een mooie zelfgemaakte sjaal.

Samen gaan wij er een mooie samenwerking van maken!!

Wij doen als stichtingen immers niet anders dan bruggen bouwen.

Veilig, gezond en energiezuinig wonen

Stichting ANDERS gaat ook samenwerken met het Klus Team Laak. Dit Team (onderdeel van Vadercentrum) wil bewoners van Laak die daar zelf toe niet in staat zijn helpen met eenvoudige klussen in en rond het huis.

Daarnaast zal het Klus Team workshops organiseren over o.a.:
– Brandpreventie
– Inbraakpreventie
– Energiebesparing
– Klusjes in huis
– Gezondheid in huis
– VvE, rechten en plichten

Deze workshops komen dan ook tot stand in samenwerking met andere organisaties zoals brandweer, politie, energieadviseurs, de VvE-balie en Stichting ANDERS.

Samenvattend zijn de 8 “zuilen” van het vadercentrum- waar ook Stichting Anders haar steentje aan wil bijdragen-:

1: Buurtvaders

2: Klusteam Laak .

3: Repair café.

4: Raad en Daad balie.

5: Weggeefwinkel (gemiddeld 250 personen per week)

6: De Voedselbank.

7: Sociaal Restaurant iedere woensdagavond met een 3 gangen menu.

8: Haags Ontmoeten

Meer informatie en overige activiteiten kunt u op  www.vadercentrumadam.nl/