Je bent een jonge vrouw van 23 jaar, je hebt geen baan en geen onderdak. Daarnaast ben je net van een trap gevallen en daarbij de knie gebroken. Je kunt je alleen maar verplaatsen met een rollator en moet ook nog eens een lang traject in van revalidatie. Maar gelukkig is er snel woonruimte voor je te vinden. Dus kun je voor de zomer verhuizen naar een studio (helaas 3e verdieping met trappenhuis..).

Vanuit onze contacten met Het Leger des Heils (Youth Housing) kregen we deze bovenstaande hulpvraag.

Voor deze vrouw was het echter een grote verandering vanuit een daklozen-situatie en een hele verbetering van de leefsituatie. Maar om te verhuizen en in te richten ontbrak het aan budget. Een verhuizing binnen Den Haag kost al gauw €1500 en dan moet je nog inrichten en stofferen.

Als je moet leven van een uitkering is dat gewoon niet te betalen.

Tijd dus om te kijken naar een goedkopere en betere oplossing.

LET WEL:

Van de 80.000 verhuizingen per jaar binnen Den Haag is 36% (29.000) een verhuizing van mensen met een laag inkomen. Kwetsbare mensen vestigen zich veelal noodgedwongen in woningen met lage huren. Dit zijn veelal corporatiewoningen. In Den Haag blijkt dat in de wijken met de goedkoopste woningen en de hoogste mutatiegraad de leefbaarheid het meest onder druk staat en voelen in de wijken met verminderde leefbaarheid bewoners zich vaker onveilig. Dat heeft negatieve impact en een groot aandeel van deze huurders heeft een beperkte zelfredzaamheid.

In Den Haag zijn 14 gebieden te onderscheiden waar het aandeel corporatiewoningen groter is dan 60% van de woningvoorraad. In buurten met weinig corporatiewoningen neemt het aandeel kwetsbare bewoners af, terwijl het aandeel kwetsbare bewoners in buurten met veel corporatiewoningen toeneemt waarbij ook de gebrekkige kwaliteit van de woningen opvalt.De kwaliteit van de bestaande woningvoorraad in Den Haag is niet op orde wat betreft verduurzaming en isolatie. In 2023 waren er in Den Haag nog ruim 100.000 woningen met een energielabel E, F of G.

Gelukkig kon Het Leger des Heils voor deze jonge vrouw een mooie gerenoveerde studio regelen. De verhuizing van opgespaarde en gekregen inboedel vanuit de tijdelijke opslag (hetgeen alras €100 per maand kost voor 9 m2) en vanuit allerlei adresjes van welwillende vrienden werd in handen gelegd van onze stichting.

Met onze ANDERS-klusbus (volledig gesponsord door sociaal -maatschappelijk betrokken Haagse ondernemers) en met de auto van onze penningmeester werden de spullen uit de opslag vervoerd naar de nieuwe woonplek. Voor de extra inrichting maken/maakten we gebruik van onze contacten met stoffeerders en kringloop- en weggeefwinkels.

De broodnodige “verhuishanden” ter ondersteuning van de voorzitter en de penningmeester werden weer stipt en goed geleverd door de met ons samenwerkende Stichting Haagse Handen.

Voor de hulpvrager: heel veel geluk op deze nieuwe plek!

Haagse Helper Sergiu uit Moldavië. Bedankt kerel!

Helaas alleen maar toekijken met de brace vanuit de lege klusbus