Foto: Voorzitter Henk Folkers met het bestuur van De Haagse Wetswinkel

Als ANDERS Den Haag komen we vaak bij hulpvragers thuis die dreigen te verdrinken in de financiële problemen. Een verhuisvraag, een vraag voor een fiets, een vraag om meubels, een vraag voor een wasmachine of fornuis: allemaal is dit in veel gevallen een hulpvraag die veel dieper gaat en ook een andere en meer diverse benadering verdient.

Vaak zijn financiële problemen niet alleen veroorzaakt door gestegen kosten voor levensonderhoud, maar soms ook gewoonweg omdat men de ambtelijke taal van instanties  – vooral als men van buitenlandse afkomst is- gewoonweg niet begrijpt en daardoor in de moeilijkheden kan geraken.

Of men weet de weg niet weet om nadere uitleg over landelijke en gemeentelijke regelingen te krijgen of soms om überhaupt een antwoord op de gestelde administratieve vragen te kunnen geven.

ANDERS Den Haag is een stichting die breed alle armoede-en hulpvragen in onze stad aanpakt en daarom ook brede hulpverlening wil bieden. Onze coördinatoren zijn getraind om de hulpvraag ACHTER de hulpvraag te herkennen. Bij de huisbezoeken en bij de afronding/evaluatie van de hulpvraag overleggen we ook altijd met de hulpvrager (en hun eventuele andere hulpverleners…) of er nog meer zaken zijn die opgepakt en opgelost kunnen worden.

Helaas constateren we ook dat veel mensen- en zelfs hulpverleners- niet bekend zijn met bijvoorbeeld de Ooievaarspas, Leergeld, Quiet, Sociale Fondsen Den Haag, etc.  Er zijn immers ook stichtingen die ons kunnen ondersteunen in het breed oplossen van deze hulpvragen.

Hulpvragers verdienen deze gecombineerde aanpak en daarbij is het zaak om alle mogelijkheden van verdere (bestaande) hulp te bespreken.

De sinds 1972 bestaande Stichting De Haagse Wetswinkel is 1 van deze hulpverleners. Decennia lang al helpen ze mensen op weg inzake juridische vragen en problemen. ANDERS Den Haag gaat dan ook standaard bij onze huisbezoeken (tijdens de intake en exit -gesprekken) altijd aandacht besteden aan deze bestaande wetswinkel en behandelt dan de zaak voor de hulpvrager binnen onze samenwerking.

Indien onze hulpvrager onderstaande twee vragen bevestigend kan beantwoorden, komt men in aanmerking voor ons combinatie-advies.

1. Woont u in Den Haag?
  2. Verdient u met zijn tweeën minder dan € 42.400 of alleen minder dan € 30.000 per jaar?
  • Rechtsgebieden die wij samen met De Haagse Wetswinkel en de hulpvrager kunnen behandelen:
    • Arbeidsrecht
    • Sociale zekerheid
    • Bestuursrecht.
    • Woon- en huurrecht
    • Consumentenrecht
    • Incasso en schuld
    • Personen-, familie- en erfrecht
    • Strafrecht
    • Justitieel Klachten Bureau

Hulpvragers kunnen dus gewoon via onze ANDERS- site een hulpvraag indienen of samen met ons langskomen op een van de inloopspreekuren van de Haagse Wetswinkel.  Stuur dan ook of neem dan ook de papieren mee die met de hulpvraag te maken hebben. Hierbij kunnen we denken aan een huurcontract, arbeidscontract, facturen, brieven van het incassobureau en alles wat er verder maar mee te maken heeft.

Als onze hulpvragers hun verzoek indienen bij ons, dan schrijven we de hulpvrager direct in bij de Haagse Wetswinkel en bij deze inschrijving bekijken we direct of u in aanmerking komt voor gratis hulp.

Dit doen we heel eenvoudig en snel via een handige app, waarmee de hulpvrager met zijn/haar eigen DigiD alle bekende overheidsgegevens (UWV, Belastingdienst, Mijn Pensioenoverzicht, Kadaster, DUO) binnen twee minuten een uitgebreid en duidelijk overzicht met de hulpverlenende instantie kan delen en kan laten beoordelen.

Een overzicht dat overigens ook kan worden gebruikt door schuldhulpverleners en voor aanvragen van/bij fondsen en bij de gemeente voor bijvoorbeeld het aanvragen van een Ooievaarspas.

We hopen met deze gecombineerde aanpak nog meer hulpvragen achter de hulpvragen te kunnen behandelen en oplossen