Vraag hulp

Veelgestelde vragen

Twijfel je of in aanmerking komt voor hulp, of wat wij van jou verwachten? Of heb je vragen over wat je voor jouw werknemers kunt doen? Kijk dan hieronder of jouw vraag ertussen staat. Kan je geen antwoord vinden op jouw vraag? Neem dan contact met ons op, wij vertellen je graag meer.

Hulpvraag indienen

Ik heb een baan. Komt mijn hulpvraag dan in aanmerking?

Ja, zelfs met een betaalde baan kan je het financieel lastig hebben. Neem de onderstaande criteria goed door om te onderzoeken of jouw hulpvraag doorgang kan vinden.

• Je bent woonachtig in de regio van het lokale ANDERS netwerk (Amstelland, Den Haag, Drechtsteden, Eindhoven, Nijmegen, Rivierenwaard, Foodvalley of Rotterdam).
  • Je hebt in je kenniskring niemand die de oplossing kan bieden.
  • Je hebt zelf geen geld om tot een oplossing te komen.
  • Je hebt geen mogelijkheid om de ondersteuning praktisch te organiseren.
  • Je bent gemotiveerd om zelf actief mee te werken aan een oplossing.
  • Je gaat akkoord met het Pay It Forward principe bij de afronding van het project.

Wat voor soort hulpvraag kan ik indienen?

Zit jij in een situatie waarin je ondersteuning nodig hebt van een professional, maar heb je daar zelf niet de mogelijkheden en middelen voor? Je kan bij ANDERS terecht voor veel verschillende hulpvragen. Een loodgieter die een lekkage verhelpt, een advocaat die helpt met een juridische casus, een matras dat gedoneerd wordt door een woonwinkel of een laptop die je nodig hebt voor je vervolgopleiding. Overal waar er een professional ingeschakeld wordt kan ANDERS meezoeken naar de oplossing via ons netwerk.

Wordt mijn hulpvraag bekend bij mijn werkgever?

Nee. Jouw werkgever krijgt niet te weten dat jij een hulpvraag hebt ingediend. Wel houden we anoniem bij hoeveel hulpvragen er in totaal in een jaar worden ingediend door werknemers van jouw organisatie. Je hulpvraag wordt wel gedeeld met de ondernemer die de hulpvraag oppakt.

Kan ik als collega, leidinggevende of HR een hulpvraag indienen voor een ander?

Iedereen met toestemming van de hulpvrager kan een hulpvraagformulier invullen voor de hulpvrager.

Wanneer ben je een werkende arme?

Je kunt werkzaam zijn maar evengoed risico hebben op armoede. Nederland telt 220.000 werkende armen volgens de Sociaal Economische Raad (SER). Dit zijn mensen van wie de voornaamste inkomensbron werk is, maar die toch in armoede leven. Wanneer je werkzaam bent en toch geen geld en mogelijkheid hebt om tot een oplossing te komen voor belangrijke hulpvragen rekenen we je bij stichting ANDERS tot de doelgroep.

Wat vragen jullie van mij?

Een hulpvraag indienen bij ANDERS kost je niets. Ook wanneer het tot ondersteuning leidt via een van onze partners zijn er geen kosten aan verbonden. Wel hanteren wij het Pay It Forward principe. We dagen je uit om een goede daad door te geven aan iemand anders. Dit kan in de vorm van een praktische goede daad naar iemand anders. Zoals het koken van een maaltijd voor de buurman, helpen bij een verhuizing en het sturen van een kaartje. Lees hier meer over Pay it Forward.

Wat kan mijn leidinggevende voor mij doen?

Je leidinggevende kan jou begeleiden bij het aanvragen van de hulpvraag. Vraag vooral ook aan je leidinggevende welke mogelijkheden en nog meer zijn binnen jouw organisatie.

Wat gebeurt er met mijn aanvraag nadat ik hem heb verzonden?

Nadat je de hulpvraag verstuurd, beoordelen wij of deze passend is en of er een ANDERS netwerk bij jou in de regio aanwezig is. Zo ja, dan wordt deze opgevolgd door de projectleider in jouw regio. Ze nemen contact met je op. Waar nodig wordt er een huisbezoek gepland om de hulpvraag en situatie zo goed mogelijk te begrijpen.

Hoelang duurt het voordat ik iets hoor na mijn aanvraag?

We streven ernaar om binnen een week contact met je op te nemen.

Werkgevers

Kunnen onze medewerkers ook armoede ervaren?

Ja, helaas kan dat. Nederland telt 220.000 werkende armen volgens de Sociaal Economische Raad (SER). Dit zijn mensen van wie de voornaamste inkomensbron werk is, maar toch in armoede leven. Om te onderzoeken of er binnen jullie organisatie ook een risico is, hebben we een Quickscan ontwikkeld.

Ik vermoed armoede onder onze medewerkers, wat kan ik doen

Wat goed dat je op zoek bent naar informatie. Met het programma Welverdiend bieden we een helpende hand in de ondersteuning van medewerkers. Met de Quickscan brengen we de risico’s binnen de organisatie in kaart. Met de kennissessie en de training bieden we praktische informatie en handige tools aan om het gesprek met medewerkers aan te gaan. En daarnaast werken onze lokale stichtingen hard aan de oplossingen voor hulpvragen van medewerkers. Wil je hier meer informatie over ontvangen? Neem gerust contact op.

Waarom is het belangrijk om medewerkers te ondersteunen op het thema armoede?

Werkende armen hebben de stellige overtuiging dat ze zelf hun boontjes moeten kunnen doppen en zullen pas als allerlaatste redmiddel aankloppen voor hulp. Vaak als het allerlaatste geld is uitgegeven en de schulden beginnen te ontstaan. Idealiter komt de hulpvraag voordat het te laat is en de schulden nog voorkomen kunnen worden.

We zien dat medewerkers met financiële zorgen minder goed presteren op het werk en zich vaker ziekmelden. Met hulp en ondersteuning kan dit verminderen of zelfs voorkomen worden.

Over Stichting ANDERS

Wat is Stichting ANDERS?

Stichting ANDERS wil als brug zijn tussen ondernemend Nederland en mensen in de samenleving die ondersteuning zoeken van professionals. Het is onze uitdaging om jouw hulpvraag in contact te brengen met iemand die daar graag bij wil helpen. Bij ANDERS geloven wij dat geven rijk maakt. Niet in financieel opzicht, maar omdat het mensen verrijkt wanneer we elkaar het beste van onszelf kunnen geven.

Wat kost het?

Een hulpvraag indienen bij ANDERS kost je niets. Ook wanneer het tot ondersteuning leidt via een van onze betrokken ondernemers zijn er geen kosten aan verbonden.

Kan ik bij Stichting ANDERS terecht?

ANDERS wil juist dáár ondersteuning organiseren waar de nood hoog is. Dat betekent dus ook dat niet elke hulpvraag doorgang vindt en in behandeling wordt genomen. Wil je weten of jouw situatie mogelijk in aanmerking komt voor ondersteuning? Lees dan eerst hier de criteria waar de hulpvraag aan moet voldoen.

In welke regio’s is Stichting ANDERS actief?

• Amstelland
  • Den Haag
  • Drechtsteden
  • Eindhoven
  • Nijmegen
  • Rivierenwaard
  • Foodvalley
  • Rotterdam

Wat kan Stichting ANDERS voor mijn organisatie betekenen?

Armoede op de werkvloer en geldzorgen bij medewerkers komen in iedere grote organisatie voor. Het is vaak niet te zien wie hieronder te lijden heeft. Benieuwd hoe Stichting ANDERS in jouw organisatie het bewustzijn kan vergroten en werkende armen perspectief kan bieden? Neem dan contact met ons op en we komen graag bij jouw organisatie langs voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek. Voor meer informatie over het project verwijzen we je door naar de werkgevers pagina.