Vraag hulp

De 17 Social Development Goals

De Sustainable Development Goals (SDG’s) zijn zeventien gezamenlijk vastgestelde maatschappelijke doelen om van de wereld een betere plek te maken in 2030, die door steeds meer organisaties worden omarmd. De SDG’s bepalen de agenda tot 2030, streven is dat dan de doelen gerealiseerd zijn. De doelen zijn breed gesteld. Ze zijn een mondiaal kompas voor uitdagingen als armoede, onderwijs en de klimaatcrisis. Het zijn er 17 van klimaat, energie, water onderwijs, diversiteit, tot en met gezondheid, voedsel en armoede. Sustainable Development Goal nummer 1 = Geen armoede.

SDG's en Verborgen Armoede op de werkvloer

Verborgen armoede komt steeds vaker op de werkvloer voor. En helaas zijn er bij elk bedrijf wel medewerkers die moeite hebben om rond te komen. Inkomen uit werk staat namelijk niet gelijk aan bestaanszekerheid! Het Welverdiend programma kan ondersteunend zijn om de SDG doelen als organisatie te realiseren.

SDG’s die matchen met het verbindende werk van Stichting ANDERS:

1. Geen armoede
SDG 1 heeft als doel het aantal mensen dat onder de armoedegrens leeft terug te dringen, en de kansen en zelfredzaamheid van kwetsbare mensen te vergroten.

Minder armoede – Schuldpreventie – Versterking zelfredzaamheid – Afstand arbeidsmarkt verkleinen

3. Goede gezondheid en welzijn
SDG 3 heeft als doel een gezonde leefstijl te bevorderen en iedereen toegang te geven tot een schone leefomgeving met goede zorg.

Gezonde leefstijl – Zinvolle dagbesteding – Ondersteuning – Informele zorg – Langer thuis wonen – Terugdringen eenzaamheid

10. Ongelijkheid verminderen
SDG 10 heeft als doel sociale, economische en politieke ongelijkheid tegen te gaan en gelijke kansen voor iedereen te scheppen.

Gelijke kansen – Sociale cohesie – Integratie – Sociale uitsluiting tegengaan – Toegang kwetsbaren – Vluchtelingen

11. Duurzame steden en gemeenschappen
SDG 11 heeft als doel steden en dorpen inclusief, veilig, veerkrachtig en duurzaam te maken.

Sociale veiligheid – Groen in openbare ruimte – Preventie – Delen voorzieningen – Samenspel burgers

SDG Nederland
Joanne van der Vlugt

Wat kunnen we voor jou betekenen