Zo woont meneer, fijn en huiselijk toch?

Beschroomd deelden we in oktober de vóór-foto’s. Foto’s die je liever niet deelt. En die je misschien ook wel liever niet wilt zíen: een huis dat feitelijk als kampeerplek fungeerde; twee campingstoelen bij het balkon, voor nog wat uitzicht. De gordijnen schots en scheef. Vuilniszakken met kleding in de hoek op de kale vloer. Een troosteloos gezicht. Er was een klein budget vanuit een niet-regulier potje van Gemeente Nijmegen. Maar dat was sowieso onvoldoende om alles aan te schaffen, en meneer had geen idee hoe hij hier iets van moest maken.

We beloofden voor hem aan de slag te gaan. En al snel waren er partner-ondernemers uit ons netwerk die besloten aan te pakken.

Intussen zijn we een paar maanden verder. Omdat het destijds een intensief traject was, gingen we onlangs nog even langs om te kijken hoe het met hem is.

…En wat een verandering!! Trots laat hij ons binnen. Over de vloer met prachtig nieuw laminaat. Kijk, hier is de slaapkamer – met een nieuw bed en een linnenkast. Er hangen goede gordijnen, het ziet er goed verzorgd uit.

Door naar de woonkamer; gezellig met een bank, eettafel en stoelen, koelkast en kookgelegenheid. Twee goede lampen aan het plafond. De kunstplanten die het bedrijf bij de tweedehands kast had meegegeven, maken wat sfeer voor deze man.

Maar niet alleen het huis is veranderd: in de ogen van meneer zijn een lichte trots en vrolijkheid te zien. Waar hij eerder wat timide en troosteloos zijn situatie deelde, voelt hij zich nu duidelijk meer op zijn gemak.

En wat ook anders is: die eerste keer werden we welkom geheten met een glaasje water. Nu kregen we direct koffie aangeboden. Gezellig! Wat mooi om samen met een aantal partnerondernemers te zorgen voor een echt thuis. Een mooi bewijs dat de ANDERS aanpak werkt!

Dankjewel aan al onze partners, maar in het bijzonder: