Op de foto: vlnr Stephanie en Philinde van ANDERS, Door Hooijer, Niels van De Karpettenhoek, Johanna (foto door Judith Mulder)

We hebben iets te vieren! We hebben namelijk onze tiende match tussen een ondernemer en een hulpvrager gerealiseerd. De Karpettenhoek is deze tiende match, en daarom wilden we dit bedrijf graag even in het zonnetje zetten.

De Karpettenhoek is het tiende bedrijf wat zich in Nijmegen via Stichting ANDERS wil inzetten voor iemand met een hulpvraag, sinds de oprichting in september. Daar wilden we wel een feestelijk momentje van maken, met een heerlijk stuk taart. We gaan dus langs bij Johanna, die met haar zoon naar een nieuwe woning verhuist en daar de hulp van de Karpettenhoek bij nodig heeft, omdat er nog geen vloer lag.

De sfeer is wat chaotisch als we aankomen bij de nieuwe woning van Johanna. De medewerkers van de Karpettenhoek, Niels en Nick, zijn net gearriveerd en weten nog niets van de verrassing die we voor hen in petto hebben. Ze beginnen opgewekt met het uitrollen van een enorme rol vinyl in de woonkamer. De paar stoeltjes en het tafeltje, de enige meubelstukken in de verder nog kale woning, worden daadkrachtig opzij gezet.

“Ik wil niet op de foto hoor!” roept Nick, wanneer wij vragen of we wat foto’s mogen maken voor op social media.

Maar als we even later uitleggen waarom we er zijn slaat hij om: “oh, voor het goede doel! Dan is het prima. Ik vind het belangrijk om anderen te helpen. Dat doe ik ook graag bij mij in de buurt.”

Niels (zittend) en Nick van De Karpettenhoek

De hulpvrager is Johanna, moeder van een zoon met een vorm van autisme. We zijn met haar in contact gekomen via Door Hooijer, projectcoördinator van Gezamenlijke Aanpak. Dat is een project van de Vrijwilligerscentrale, waarbij een Aanpakkers-team van vrijwilligers ingezet kan worden voor incidentele en praktische hulp. Johanna heeft de hulp van het team gevraagd omdat ze het gedoe rondom de verhuizing allemaal niet goed meer kon overzien. Het A-team is bij haar aan de slag gegaan met onder andere het sauzen van de muren.

Door benaderde ANDERS met de vraag of we konden helpen met het regelen van een vloer. We gingen er direct mee aan de slag. De Karpettenhoek toonde zich bereid om Johanna uit de brand te helpen door voor haar een vinylvloer te regelen, op hun beurt weer met hulp van Interfloor, de distributeur van het vinyl.

Johanna poseert lachend voor de foto, met de taart op de voorgrond en een rol vinyl in haar armen. Maar het is niet altijd leuk: “soms heb ik er echt even helemaal genoeg van, het gedoe, dat verhuizen. Maar ik ben wel heel blij met alle hulp.”

Daarna moeten Door en Johanna weer snel gaan, richting het oude huis; drukdruk, want Johanna moet al over een paar dagen de sleutel van haar vorige woning inleveren. Ze nemen wel een stuk taart mee, voor de mensen die daar aan het werk zijn.

Gelukkig hebben de mannen van de Karpettenhoek wel tijd om even van een stukje gebak te genieten.

We zijn heel blij met deze mooie samenwerking, met het bundelen van krachten krijg je veel voor elkaar, dat blijkt maar weer!

Hopelijk kan Johanna snel haar mooie nieuwe woning in.