Vraag hulp
Verhaal

“Zoek op tijd hulp bij geldzorgen”, adviseert Adindah

Adindah (43) had een traumatische jeugd en leefde een tijd op straat. Zij was van jongs af aan op zichzelf aangewezen. Zonder vangnet was het onvermijdelijk dat Adindah schulden opbouwde. Schaamte verhinderde haar lang om hulp te zoeken. Op eigen kracht worstelde Adindah zich een weg omhoog. Nu raadt zij anderen aan eerder aan de bel te trekken dan zij deed.

Adindah heeft er altijd alles aan gedaan om te verbergen dat ze in armoede leefde: “Door er verzorgd uit te zien, probeerde ik te verdoezelen dat ik arm was.” Ze was dan ook heel blij toen zij na tien jaar in de bijstand weer een baan vond. Doordat ze schulden moest aflossen, bleef ze echter krap bij kas zitten en voor minima-regelingen kwam zij niet in aanmerking, hiervoor verdiende ze weer net te veel. Ook nu hield Adindah haar geldzorgen verborgen voor de buitenwereld: “Als ik vertelde dat ik niet rond kon komen, vroegen mensen ‘Ja maar je werkt toch?’. Dan zeg je het maar niet meer.”

Adindah ging meer werken en bleef zuinig leven. Haar doorzettingsvermogen werd beloond: ze is sinds twee jaar schuldenvrij. Nu doet ze een opleiding voor budgetcoach en staat ze mensen met geldproblemen bij. Adindah kan zich als ervaringsdeskundige goed in hun situatie verplaatsen, iets wat zij zelf vaak zo heeft gemist bij instanties. Terugkijkend had zij graag meer hulp gezocht. Aan lotgenoten geeft Adindah daarom mee: “Vraag om hulp, ook al is het een ‘ieniemienie’ nota die je niet kunt betalen. Ik had eerder aan de bel kunnen trekken, bij het wijkteam bijvoorbeeld.

Interviewer en auteur: Lisa Koolhoven www.verhalenpodium.nl

Hulp nodig?

Heb jij net als Adindah moeite om de eindjes aan elkaar te knopen? Dan kunnen wij jou wellicht hulp bieden. Een hulpvraag indienen bij Stichting Anders kost je niets. Ook wanneer het tot ondersteuning leidt, zijn er geen kosten aan verbonden.

Gratis hulpvraag indienen