Vraag hulp

Kyra geholpen met een verhoogd toilet

Door een zwaar fietsongeluk acht jaar geleden kon Kyra een tijd lang niet werken. Omdat zij blijvende beperkingen overhield aan dit ongeluk kwam ze uiteindelijk in de bijstand terecht. Nu werkt Kyra weer, maar het is nog steeds geen vetpot. Daarbij kon ze door haar ongeluk steeds lastiger zelfstandig naar het toilet bij haar thuis. Een verhoogd toilet zou een uitkomst bieden maar deze waren voor haar te duur. Stichting Anders hielp Kyra door samen met een partner verhoogde toiletten in haar woning te laten plaatsen.

“Ik vind werken in een winkel fantastisch,” vertelt Kyra enthousiast over haar baan en ze voegt lachend toe: “Ik ben een sociaal weekdier, ik móet met mensen in contact zijn.” Kyra heeft inmiddels helemaal haar draai gevonden als kassamedewerker in een warenhuis. Samen met haar re-integratiecoach heeft zij haar manager en collega’s vanaf het begin verteld over haar geldzorgen en fysieke beperkingen: “Ik heb hele lieve collega’s. Bij feestjes of als we cadeautjes doen, hoef ik nooit een groot bedrag te betalen. En als ik met vullen niet bij de onderste plank kan, helpen ze altijd.”

Toch heeft Kyra nog dagelijks last van haar fysieke beperkingen. “Mijn knieën gaan achteruit en ik krijg nu ook artrose in mijn handen. Daardoor kan ik steeds moeilijker opstaan van het toilet.” Kyra legt uit hoe zij het fonteintje en de deurposten gebruikt om na een toiletbezoek weer omhoog te komen. Omdat het niet wenselijk is om altijd de deur open te laten en de kracht in haar handen afneemt, bleek het nodig dat zij verhoogde toiletpotten in haar huurwoning kreeg. De kosten van bijna € 500 kon zij niet opbrengen. Haar re-integratiecoach wees haar op Stichting Anders, die met Kyra’s aanvraag aan de slag ging.

Kyra is erg blij met de hulp die zij ontvangt. Aangeven wat ze nodig heeft, is iets wat ze heeft moeten leren: “Acht jaar geleden vond ik het heel moeilijk om hulp te vragen, maar op een gegeven moment moest ik wel. Ik heb geleerd om voor mezelf op te komen. Dat moet als je iets voor elkaar wilt krijgen!”

Interviewer en auteur: Lisa Koolhoven www.verhalenpodium.nl

Hulp nodig?

Heb jij net als Kyra moeite om de eindjes aan elkaar te knopen? Dan kunnen wij jou wellicht hulp bieden. Een hulpvraag indienen bij Stichting Anders kost je niets. Ook wanneer het tot ondersteuning leidt, zijn er geen kosten aan verbonden.

Gratis hulpvraag indienen