Vraag hulp
Verhaal

Een eigen kamer voor Janna’s oudste

Door oplopende spanningen thuis, moest Janna’s oudste zoon tijdelijk bij haar ouders gaan wonen.  Het is de bedoeling dat hij stap voor stap weer terug naar huis gaat. Hiervoor is het belangrijk dat hij bij Janna thuis een eigen kamer heeft. Doordat Janna in de schuldsanering zit, had zij geen geld om een kamer voor haar zoon te bouwen. Stichting Anders zorgde er samen met een bouwbedrijf voor dat deze kamer er toch kwam. Sindsdien slaapt haar zoon weer regelmatig thuis.

Janna heeft een administratieve baan binnen een groot facilitair bedrijf. Acht jaar lang redde zij zich goed als alleenstaande moeder. Toen Janna haar huidige vriend ontmoette en weer zwanger raakte, besloten zij te gaan samenwonen. Een paar maanden later ontstonden er grote geldproblemen. Janna vertelt: “Mijn vriend had schulden en raakte zijn baan kwijt. Zelf kreeg ik geen uitkering tijdens mijn verlof, omdat ik niet genoeg weken als uitzendkracht had gewerkt. Ik zat hoogzwanger thuis en was steeds de pineut als de deurwaarders langskwamen.”

Nog geen jaar na de geboorte van haar middelste, werd haar jongste zoon geboren. Hoewel haar vriend intussen weer fulltime werkte, groeiden de geldzorgen Janna boven het hoofd. Zij kreeg ondersteuning bij de opvoeding via het wijkteam en vroeg hen ook om hulp bij de financiën: “Ik had geen overzicht over de schulden van mijn vriend. Toen heb ik de stap gezet om het allemaal op te lossen.” Met behulp van het wijkteam liet Janna zich vrijwillig onder bewind plaatsen.

Kort daarna heeft Janna ook haar baas over haar geldproblemen verteld. Het bedrijf denkt gelukkig met haar mee: “Ze zijn flexibel met mijn werktijden of als ik thuis wil werken. Ik werk 25,5 uur per week. Fulltime werken kan niet omdat ik geen opvang voor mijn kinderen kan betalen. Laatst hadden we een etentje met collega’s en hebben zij voor mij betaald.”

Het wijkteam wees Janna op Stichting Anders. Het contact met de stichting verliep heel makkelijk, zo geeft Janna aan: “Anja kwam langs om te bespreken wat ik nodig had. De bouwmaterialen werden geleverd en in één dag heeft een bouwbedrijf de kamer neergezet. Samen met mijn zoon heb ik alles toen ingericht.” Sinds hij zijn eigen kamer heeft, gaan Janna en haar oudste fijner met elkaar om. “Toen hij vroeg of er een vriendje mocht komen slapen, was ik zo trots dat ik ‘ja’ kon zeggen!”

‘Janna’ is niet de echte naam van de geïnterviewde.

Interviewer en auteur: Lisa Koolhoven www.verhalenpodium.nl

Hulp nodig?

Heb jij net als Janna moeite om de eindjes aan elkaar te knopen? Dan kunnen wij jou wellicht hulp bieden. Een hulpvraag indienen bij Stichting Anders kost je niets. Ook wanneer het tot ondersteuning leidt, zijn er geen kosten aan verbonden.

Gratis hulpvraag indienen