De huurwoning in waar dit jonge Eritrese gezin verblijft zit vol schimmel. De staat van het huis is dusdanig slecht dat de drie gezinsleden in één, de minst slechte, slaapkamer slapen.  Ze mogen met urgentie op zoek naar een andere woning.

Geen tijd te verliezen
Een medewerker van een lokale maatschappelijke organisatie neemt contact op als er zicht is op een huis. Een prima woning, er ligt zelfs al een vloer in. Het enige nadeel? Het is 35 km verderop. Dit heeft veel gevolgen voor het netwerk dat ze hebben opgebouwd maar dit nu wel het minste van hun zorgen. Schimmel is namelijk niet de enige reden is waarom er haast bij de verhuizing geboden is. Moeder is op 25 mei uitgerekend. Het is dus prettig als ze voor die datum zijn ingetrokken in hun nieuwe woning.

Actie!
Op 6 juli krijgen ze de sleutel van de nieuwe woning. Meneer neemt verlof en besteed elke vrije minuut aan het klussen. Doordat ze geen eigen vervoersmiddel hebben zijn ze afhankelijk van het OV. Een enkele reis van 1,5 uur. Er wordt niet geklaagd maar ik ben me er van bewust dat dit niet niks is. Des te meer noodzaak dat ze hulp krijgen bij het verhuizen van de grote spullen. Er wordt een lijst gemaakt van alle spullen die over moeten en daarmee bellen we naar Jan van de onderneming Road Runner. Als we hem de situatie voorleggen twijfelt hij geen seconde. Hij stelt een transportmiddel en chauffeur ter beschikking op maandag 18 mei.

In overleg met de hulpvrager stemmen we, wanneer dit passend is, af of ze het goed vinden als we foto’s maken tijdens een ondersteuning. Een mooie manier om aan anderen in beeld te brengen hoe het netwerk van ANDERS ondersteunt in kwetsbare situaties. Normaal gesproken wordt dit opgepakt door één van onze vrijwillige fotografen. Nu was het zo dat geen van hen kon die dag en dus benaderden we partner Cees van der Wal. De corona crisis heeft ook voor hem veel impact op zijn werk. Toch gaf hij aan graag langs te willen gaan. Hij vertelde achteraf ‘Ik geloof écht, net als jullie, dat wie geeft ook weer ontvangt’.

Vele handen…
Die maandagochtend was het zover. Met hulp van de buren, Meneer en de chauffeurs werden de meubels overgeladen. Ook de buren verhuizen binnenkort naar een nieuwe woning, Meneer heeft zijn hulp toegezegd en geeft daarmee ook weer een goede daad door. Nadat de spullen waren overbracht kon het gezin hun intrek nemen in hun nieuwe huis. Net op tijd. Vanochtend ontvingen we bericht dat gisteren een gezonde baby dochter geboren is. We wensen hen het beste toe!

De foto’s bij dit verhaal zijn gemaakt door partner Van der Wal fotografie.