Interview met Twan Janssens van Du Pré groenprojecten

Kom maar op met jullie groenvragen!

Dat zegt Twan Janssens verderop in het interview. Twan is een van de mensen van de driekoppige directie van Du Pré groenprojecten.

“We richten ons bij Du Pré op groenprojecten in de breedste zin van het woord zoals groene daken, groene gevels en werk in de volle grond. Maar vooral innovatieve projecten die bijdragen aan een betere leefomgeving, duurzaamheid en beleving. Dan heb ik het over zowel realisatie als beheer ofwel maken en onderhouden.

We gaan voor de hele vraag en pakken alles op, dus ook verharding, riolering, kabelwerk. Opdrachtgevers kunnen bij ons ook terecht voor advies en technische uitwerking van een ontwerp.

Tegenwoordig mogen we vaak aan de voorkant al meedenken met architecten en vormgevers. Dit is wat we willen, geven zij aan, maar kan het ook gemaakt worden?

We gaan over groenrealisatie en beheer, van voortraject tot uitvoering. Daarnaast doen we ook onderhoud los van aanleg, bijvoorbeeld voor de gemeente Helmond.

Du Pré bestaat dit jaar al tachtig jaar, is begonnen als tuincentrum en langzaam maar zeker steeds verder uitgegroeid tot wat het nu is. Groendaken is iets wat we dan ook al jaren doen.

Misschien ken je de bomen op de balkons van de Trudo Toren op Strijp S? Dat doen wij ook. We noemen dat een verticaal bos of wel in goed Engels a vertical forest. Het snoeien en onderhouden van zo’n bos doen onze medewerkers terwijl ze al abseilend naar beneden gaan. Ja, daar zijn we heel trots op. Het gebouw behoort nu zelfs tot de 5 finalisten van deArchitectenweb Awards 2022 “.

Du Pré en Stichting ANDERS

Twan: “Ik geloof dat Jans ons gewoon een keer gebeld heeft met de vraag of we een paar tuintjes waar het onkruid metershoog stond wilden opschonen. Dat hebben we gedaan en willen we gerust vaker doen. Laten we maar kijken, hebben we afgesproken, wat er voor vragen op ons afkomen. Die moeten we wel even goed inplannen maar dan gaat dat. En ANDERS geeft ons alle ruimte om het in te plannen maar ook om nee te zeggen omdat we bijvoorbeeld komende periode geen tijd hebben. Dat is heel prettig.

Waarom doen we dat? Om verschillende redenen eigenlijk. Je bent zichtbaar en je doet iets voor mensen. Het kan een opstapje zijn voor mensen om weer op de rit te komen. Het is fijn als we daar onze bijdrage aan kunnen leveren. Iedereen kan in een dergelijke situatie komen, zeg ik maar altijd. We doen het ook voor ons personeel. Het geeft hen ook een goed gevoel maar daarnaast zeggen we hiermee: zo doen wij dat als bedrijf, dit vinden wij belangrijk. We geven daarmee een beeld naar de buitenwereld maar ook naar onze eigen mensen wat voor een bedrijf wij willen zijn. En hopen zo ook anderen te inspireren.

We leggen uit aan onze medewerkers dat het vaak gaat om mensen in een kwetsbare situatie en vertellen ook over wat jullie de Pay it forward noemen.

Wat het mij doet?

“Ik ben er enthousiast over,” aldus Twan. “Het geeft mij echt een goed gevoel. Het voelt goed om iets terug te doen aan de maatschappij. Je helpt mee om mensen weer een nieuwe kans te geven en hun leven weer op de rit te krijgen.

Kom maar op met die vragen!”