Met Shaafi bij Microlab

Shaafi is vrijwilliger en wel van het eerste uur. Ze schrijft onder andere verhalen voor de website van Stichting ANDERS Eindhoven en gaat regelmatig op huisbezoek.

Waarom Stichting ANDERS?

Wanneer iemand een aanvraag indient kan het gaan om een laminaatvloer, maar ook een paar potten verf of een tuin die verwilderd is en netjes gemaakt moet worden. “Het is altijd belangrijk om goed te checken of iemand aan de criteria voldoet, zodat ondernemers er zeker van kunnen zijn dat hun gift naar iemand gaat die het echt nodig heeft. Tijdens de huisbezoeken moet je daarom veel vragen stellen en blijven doorvragen”, aldus Shaafi.

Tijdens de huisbezoeken merkt ze dat het vaak om meer gaat dan alleen een gebrek aan spullen. “Je komt mensen tegen die bijvoorbeeld eenzaam zijn of juist sociaal geïsoleerd zijn geraakt vanwege schaamte. Zij willen naast de materiële hulp vooral ook hun verhaal kwijt. Dan kun je even een luisterend oor bieden en voelt iemand zich gezien en gehoord.” Ook het feit dat iemand langs komt om te helpen geeft al een kleine boost en kan iets in beweging zetten. “Stichting ANDERS brengt me in contact met kwetsbare mensen. Het biedt me de mogelijkheid om iets voor een ander te kunnen doen”.

Naast de huisbezoeken en het schrijven van verhalen vindt ze het interessant om mee te kijken naar wat er allemaal achter de schermen gebeurt bij het runnen van een vrijwilligersorganisatie. Ze vindt het leuk om te brainstormen met Bart over het verbeteren van werkprocessen of wanneer we ergens tegenaan lopen. Hoe zorg je bijvoorbeeld voor meer betrokkenheid bij vrijwilligers? “Ik vind het fijn dat het een kleine organisatie is. Dat maakt het makkelijker om contact te onderhouden met iedereen. Je wordt gewaardeerd voor wat je doet. Daarnaast word je ook aangemoedigd om je kennis en expertise in te zetten en je mening in te brengen”.

Achtergrond

Shaafi is 29 jaar en woont in Eindhoven. Ze heeft de opleiding HBO Toegepaste Psychologie gedaan op het Fontys. Zelf is ze geboren en getogen in Eindhoven, maar haar ouders komen uit Pakistan en Suriname. Haar naam komt uit het Arabisch en betekent genezer.

Doordat Shaafi is opgegroeid in de achterstandswijk Vaartbroek heeft ze veel gezinnen gezien die in armoede leven. Hierdoor ziet ze ook in wat voor gevolgen armoede kan hebben op kinderen, zowel fysiek door gebrek aan gezond eten en spullen, maar ook mentaal. “Armoede gaat vaak dieper dan je denkt. Door het werk van Stichting ANDERS kun je iemand perspectief bieden en laten zien dat er altijd mogelijkheden zijn. Het geeft me voldoening om een klein verschil te kunnen maken en iemand vooruit te kunnen helpen”.