Martyna Janowicz-Panjaitan is penningmeester van Stichting ANDERS Eindhoven. En zoals een penningmeester betaamt, mag zij ervoor zorgen dat de financiële administratie op orde is. Ze geeft updates aan de andere bestuursleden over hoe Stichting ANDERS er financieel voor staat.

Ook met Stichting ANDERS landelijk heeft zij regelmatig contact, bijvoorbeeld over de jaarrekening. In het voorjaar van 2020 heeft projectcoördinator Bart Moret haar tot haar verrassing benaderd. “Ik zei meteen ja, daar heb ik op gewacht.”, aldus Martyna. Verbaasd en verrast was ze omdat ze al langer op zoek was om zich in te zetten bij bepaalde non proforganisaties. Ze was in Polen al jaren actief bij Joni and Friends Ministry, een wereldwijde organisatie die op allerlei manieren mensen met een handicap helpt.

Wat geeft het haar om dit werk als penningmeester te doen? ” Ik wil het verschil maken voor mensen die het wat moeilijker hebben”, zegt Martyna. “Mijn expertise ligt in organisatie en strategie en het geeft mij voldoening om dat waar ik goed in ben in te zetten. Hoewel ik niet direct contact heb met de mensen die een hulpvraag indienen, geeft het mij een goed gevoel om op deze manier iets voor een ander te kunnen doen. Vanuit het bestuur schep je de voorwaarden en zorg je voor continuïteit.”

Haar droom tot slot heeft (niet verwonderlijk voor een penningmeester!) te maken met financiering. Het werk van Stichting ANDERS is van grote toegevoegde waarde en moet blijven bestaan. Daar is Martyna van overtuigd. Maar dat kan alleen als er voldoende financiering is waardoor we met zekerheid naar de toekomst kunnen kijken. Voldoende financiering betekent sponsorgelden maar daarnaast ook genoeg ondernemers die als partner jaar na jaar contributie willen betalen. Door corona ligt dat nu best moeilijk. Maar aan de inzet van Martyna zal het niet liggen!

Martyna is getrouwd, is 44 jaar en heeft een dochter van dertien en een zoon van tien.